4 اکتبر 2023- محققان یک ابزار خودکار پایش سلامت ایجاد شده توسط بنیاد ملی کلیه را در سوابق پزشکی الکترونیکی پیاده سازی کرده اند که پزشکان مراقبت های اولیه را موظف به غربالگری بیماری مزمن کلیه(CKD) در بیماران بزرگسال مبتلا به دیابت نوع 2 می کند. تأثیر این ابزار در نشست هفته ی کلیه انجمن نفرولوژی آمریکا2023 -از 1 نوامبر تا 5 نوامبر- ارائه خواهد شد.

دیابت، یکی از علل اصلی بیماری مزمن کلیه است و دستورالعمل های فعلی غربالگری سالانه عملکرد کلیه را در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 توصیه می کنند. برای بهبود غربالگری، محققان ابزار پشتیبانی تصمیم گیری بالینی خود را برای ثبت نام خودکار تمام بیماران بزرگسال مبتلا به دیابت نوع 2 ارائه دادند که شامل یک دستور خودکار برای درخواست آزمایش‌های غربالگری عملکرد کلیه با یک کلیک است، مانند آزمایش نسبت آلبومین به کراتینین ادرار(UACR، که نشانه ای از اختلال عملکرد کلیه است) یا پروفایل کلیه که شاملUACR  و میزان تخمینی فیلتراسیون گلومرولی است.

پس از اجرای این ابزار در سیستم بهداشتی دانشگاه ویرجینیا، میزان بالاتری از تست UACR در ویزیت های مراقبت های اولیه ثبت شد. بیشترین تأثیر در مقایسه با گروهی مشاهده شد که قبلاً از هیچ یادآور خودکاری برای افزایش غربالگری استفاده نمی کردند.

بسیار مهم است که مطمئن شوید بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 برای CKD غربالگری می شوند، اما البته این کافی نیست. مراحل بعدی که تیم ما روی آن کار می کند، این است که اطمینان حاصل شود که CKD به عنوان یک مشکل پزشکی برای بیمار شناخته شود. سپس تعدادی از ابزارهای مختلف ممکن است بتوانند به پزشکان در ارزیابی خطر و درمان این مشکل کمک کنند. در نهایت، ما می خواهیم مداخلات مبتنی بر شواهد مانند سبک زندگی سالم، کنترل عوامل خطر، و داروها را برای کاهش خطر ابتلا به بیماری مزمن کلیوی پیشرونده ترویج کنیم.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20231102/New-automated-tool-improves-kidney-disease-screening-in-type-2-diabetes.aspx